پرش به محتوا

به سایت تکنیک کاران مجری مقاوم سازی و کاشت میلگرد در کرج خوش آمدید

مزایای مقاوم سازی ساختمان و نحوه انجام آن

مزایای مقاوم سازی ساختمان و نحوه انجام آن

مزایای مقاوم سازی ساختمان و نحوه انجام آن چیست؟ چگونه انجام میشود؟

هدف ازمقاوم سازی ساختمان ها بهبود عملکرد اجزاء سازه است.مقاوم سازی ساختمان در علم مهندسی در واقع به معنی بالا بردن مقاومت یک سازه در برابر نیروهای وارده شده به آن است. مقاوم سازی از مهم ترین کارهایی است که برای کاهش خطر پذیری در برابر زلزله انجام میشود که این مقاوم سازی با هزینه کم و سرعت بسیار بالایی انجام می شود.

انواع ساختمان ها جهت مقاوم سازی

مقاوم سازی ساختمان های بنایی:

ساختمان های بنایی به ساختمان هایی گفته می شود که به جای استفاده از تیر و ستون، دیوارها وظیفه آن تحمل بار و منتقل کرن آن بر روی زمین است .این نوع سازه ها در قدیم بیشتر مورد توجه بوده و از آن استفاده میکردند.

این ساختمان های بنایی از زمان قدیم تا به امروز مورد تهاجم های محیطی بسیاری بوده است بنابراین این ساختمان ها به مقاوم سازی نیاز دارند تا بتوانند ادامه حیات دهند.برای مقاوم سازی ساختمان های بنایی راهکارهای بسیاری وجود دارد و با روش های زیادی میتوانید مقاوم سازی را انجام دهید و با توجه به نوع المان میتوان راهکار مورد نظررا برسی کنید و در صورت تایید اجرا نمایید.

مقاوم سازی خانه های خشتی:

این مدل خانه ها بیشتر در روستا ها وجود دارند،و برخی از این خانه های خشتی، به دلیل قدمت طولانی که دارند، دارای ارزش تاریخی هستند پس باید مقاوم سازی این خانه های خشتی با حساسیت بالایی انجام شود، زیرا از اهمیت بالایی برخوردارند و باید با تحلیل بیشتری انجام شود.

مقاوم سازی اسکلت فلزی و بتنی:

سازه هایی که نسبتا جدید هستند از مجموعه تیر ها ، ستون و سقف ها ساخته می شود. که همه این المان ها به هم  وصل هستند و در آخر اسکلت سازه را بنا می کنند.این ساختمان ها براساس ظرفیت بارشان طراحی می شوند.در این صورت گاهی بار اضافی به سازه ها اعمال می شود و در این صورت این سازه باید تقویت شود تا توان این بار را داشته باشد.مقاوم سازی اسکلت فلزی و اسکلت بتنی با به کار گیری مصالح سازگارو همچنین المان مناسب انجام می شود.

مقاوم سازی ساختمان ترک خورده:

اگر در ساختمان ها ترکی را مشاهده کنید این ترک ها نشانه وجود مشکل و خرابی در ساختمان است. و اما این ترک ها همه به یک شکل نیستند و متفاوت اند؛ ترک هم میتواند سازه ای باشد و هم غیر سازه ای.اگر ترک غیر سازه ای باشد به راحتی میتوان ان را برطرف کرد، اما اگر ترک سازه ای باشد حتما باید آنالیز شود و راهکاری مناسب را به کار گیرند.

چرا یک ساختمان نیازمند مقاوم سازی است؟

زلزله هایی که اخیرا رخ داده است نشان داده که ساختمان های لرزه ای عملکرد مناسبی ندارند.برای این موضوع چهار دلیل عمده وجود دارد که در ادامه به ان می پردازیم:

  1. در دسترس نبودن آیین نامه طراحی لرزه ای در هنگام ساختن ساختمان.
  2. بسیاری از سازه ها بر مبنای استاندارد های گذشته ساخته شده اند و بسیاری از این ساختمان ها به دلیل ضعف هایشان در آیین نامه،در برابر زلزله و انواع زمین لرزه ها آسیب پذیر هستند و مشکلات را به همرا می آورند.
  3. یکی از علت های آسیب پذیر بودن آن در برابر پدیده زلزله ضعف در اجرا و ساخت سازه است.
  4. آسیب هایی که به ساختمان وارد شده است و آن را دچار فرسودگی کرده در طی زمان میتواند در برابر زلزله مقاومت خود را از دست بدهد و ریزش کند و آسیب پذیر باشند.

به همین علت باید برای جلوگیری از این حوادث در هنگام زلزله چاره ای اندیشید.به علت هزینه بالای  تخریب و ساخت یک ساختمان، بسیاری از مالکان به دنبال راهکاری برای مقاوم سازی ساختمان هستند تا آن را در برابر زلزله مقاوم کنند.

مزایای مقاوم سازی ساختمان و نحوه اجرا آن

مقاوم سازی دیوار ها با استفاده از کامپوزیت FRCM

یکی از روش هایی که در مقاوم سازی ساختمان ها موثر است بتن پاشی بر دیوارها است. از این روش بیشتر در ساختمان های بتنی و بنایی استفاده می شود. و در مقاوم سازی ساختمان تاثیر زیادی دارد. در روش FRCM اول شبکه میلگرد FRP بر روی دیواری که قبلا اجرا شده است قرار میگرد و بعد از اینکه در جای خود قرار میگیرند و همچنین پس از مهار میلگرد ها ، با استفاده از دستگاه شاتکریت عملیات بتن پاشی انجام می شود.

 مزایای مقاوم سازی به روش شاتکریت بتنی دیواری:

  1. به وجود آوردن انسجام در دیوارها
  2. افزایش مقاومت و استحکام دیوارها
  3. افزایش شکل پذیری دیوارها
  4. بهسازی عملکرد لرزه ای دیوارها

مقاوم سازی با استفاده از جداسازی های لرزه ای و میراگرها

میرایی، یکی از خصوصیاتی است که درهمه ی مصالح وجود دارد.میرایی هر ماده به جنس آن بستگی دارد و مواد مختلف تشکیل دهنده ماده میرایی ها مختلف است.
از این میراگرها در ساختمان ها و پل ها استفاده می شود  و یک سیستم مهاربندی است. میراگرها بارهای ثقلی را تحمل نمیکنند و فقط زمانی که ارتعاشات ناشی از زلزله به ساختمان وارد می شود عمل میکند.یکی از روش های نوین مقاوم سازی ساختمان ها استفاده از میراگرها است.

استفاده از جداگرهای لرزه ای یکی دیگر از روش های نوین مقاوم سازی است.

مقاوم سازی ساختمان در کرج | مقاوم سازی FRP در کرج | انواع روش مقاوم سازی ساختمان

مزایای استفاده از میراگرها و جداسازی لرزه ای:

  1. تغییر مکان جانبی ساختمان را تغییر میدهد.
  2. دریفت سازه را کاهش میدهد
  3. خسارت وارد شده به اجزای سازه ای و همچنین غیرسازه ای ساختمان را کاهش میدهد.
  4. وزن ساختمان را کاهش میدهد.

مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی و فولادی:

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان که از زمان های قدیم از آن استفاده می کردند و در حال حاضر هم از آن استفاده می شود ، استفاده از ژاکت بتنی و فولادی برای مقاوم سازی ساختمان، ستون ها و دیوارها است.جهت مقاوم سازی قسمت های آسیب دیده المان ها از ژاکت های بتنی و فولادی اسفاده می شود.

مزایای مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی و فولادی:

1-افزایش ظرفیت خمشی و برشی و محوری المان ها

2-در مقایسه با سایر روش ها روشی ارزان قیمت است.

3-میتوان در هر بخش و المان ساختمان آن را به کار گرفت.

مزایای مقاوم سازی به روش افزودن مهاربند فولادی و دیوار برشی:

1- افزایش سختی سازی

2-افزایش باربری سازی

3-افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی

آدرس: البرز – کرج – جاده ملارد
شماره های تماس جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت:

09125470030

جهت مشاهده نمونه کارها و ویدیو های بیشتر به صفحه تکنیک کاران در اینستاگرام مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *